سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع کیست ها و راهکارهایی برای درمان آنها

کیست مویی چیست؟ علت بیماری کیست مویی کاملا شناخته‌ شده نیستند. اعتقاد بر این است که مو در پوست فرو می‌ رود. موهای زودرس باعث می‌ شود که بدن با تشکیل یک حفره و ایجاد التهاب به آنها واکنش نشان دهد. اگر مداوا نشود، این عفونت می‌ تواند منجر به یک کیست شود و احتمالا به آبسه (پاکت‌ های عفونت) یا سینوس‌ ها (حفره زیر پوست) تبدیل شود.

 کیست مویی چیست؟

کیست مویی چیست یک عفونت مزمن پوستی است که در ناحیه بالای خط باسن در نزدیکی کوکسیکس مشاهده می شود. این بیماری در مردان شایعتر از زنان است و اغلب بین سن بلوغ و سن چهل سالگی اتفاق می افتد. چاقی و موهای ضخیم بدن باعث می‌ شود که مردم بیشتر مستعد کیست مویی باشند.

بیماری کیست مویی عفونت ناحیه ای از باسن است که در انتهای ستون فقرات تا انتهای آن ایجاد می شود. بیماری کیست مویی یک بیماری شایعی است که اغلب به دلیل خجالت زیاد مورد بحث قرار نمی گیرد. بیماری کیست مویی می‌ تواند به یک کیست یا یک بیماری مزمن دیگر منتهی شود. اگر در زمان درست مداوا نشود، بیماری کیست مویی مزمن می‌ تواند منجر به آبسه و حفره‌ های کیستی شود.

هر کسی می‌ تواند بیماری کیست مویی را بگیرد. با این حال، در مردان سه برابر بیشتر از زنان است. همچنین در افرادی که اضافه‌ وزن دارند یا آن‌ هایی که موهای درشت دارند، شایع‌ تر است. در طول سال های جنگ جهانی دوم، بیماری کیست مویی اغلب “بیماری راننده جیپ” نامیده می‌ شد. در افرادی که زیاد در یکجا می نشینند، مانند رانندگان کامیون این بیماری زیادتر است. پوشیدن لباس‌ های تنگ نیز می‌ تواند شرایط آن را بدتر کند.

 

علت ایجاد کیست مویی

علت ایجاد کیست مویی کاملا شناخته‌ شده نیستند. اعتقاد بر این است که مو در پوست فرو می‌ رود. موهای زودرس باعث می‌ شود که بدن با تشکیل یک حفره و ایجاد التهاب به آنها واکنش نشان دهد. اگر مداوا نشود، این عفونت می‌ تواند منجر به یک کیست شود و احتمالا به آبسه (پاکت‌ های عفونت) یا سینوس‌ ها (حفره زیر پوست) تبدیل شود.

بیماری کیست مویی معمولا یک ناحیه متورم یا آبسه با ترشح چرکی است. این می‌تواند منجر به سینوزیت نیز شود. موها اغلب در شکاف بین باسن رشد می‌ کنند. این فولیکول‌ های مو می‌ توانند آلوده شوند. علاوه بر این، مو می‌ تواند به آبسه‌ های تبدیل شود و مشکلات را بدتر کند.

علائم می‌ توانند از خیلی ملایم تا شدید متفاوت باشند. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

فرورفتگی کوچک
توده بزرگ دردناک
خارج شدن آب سرد، تیره و یا خونریزی از ناحیه موردنظر
اگر آلوده شود، این ناحیه قرمز و حساس می‌ شود
اگر آلوده شود ممکن است تب، تهوع و احساس ناخوشی به بیمار دست بدهد
بیماری کیست مویی می‌ تواند دردناک باشد و این درد می‌ تواند اولین نشانه بیماری باشد. ممکن است وقتی شما در حال فشار دادن به باسن خود هستید، بدتر نیز شود. شما می‌ توانید فرورفتگی کوچک یا توده متورم بزرگی را در ناحیه باسن خود مشاهده و احساس کنید. شما ممکن است متوجه مایع خشکی شوید و یا متوجه شوید که خون از ناحیه آسیب‌ دیده خارج می شود. این مایع ممکن است متعفن باشد. همچنین این ناحیه ممکن است قرمز به نظر برسد. برای دانستن علت خونریزی و به مقاله علت مشاهده خون در مدفوع مراجعه کنید.

سایر نشانه های بیماری کیست مویی می‌ تواند شامل تهوع، تب و خستگی شدید باشد. اگر متوجه هر یک از این نشانه ها شدید باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

کیست مویی در پشت

دکتر شما با انجام معاینه فیزیکی کامل کارش را شروع خواهد کرد. عفونت کیست مویی توسط چشم بدون مسلح قابل‌ مشاهده است. دکتر تشخیص می دهد چیزی که شبیه یک جوش مقعدی یا کیست در پشت شما در آمده، کیست مویی در پشت است یا نه. او همچنین ممکن است چند سوال از شما بپرسد. آیا کیست یا جوش ها تغییری داشته اند؟ چه مایعی از آنها بیرون می آید؟ آیا علایم دیگری دارید؟

تقریبا تمام بیماران یک قسمت آبسه حاد دارند (ناحیه متورم، چرک نازکی خارج می شود). پس از برداشتن آبسه، توسط خود بیمار یا با مراقبت پزشکی، بسیاری از بیماران به کیست مویی مبتلا می شوند. کیست ها یک حفره زیر سطح پوست است که از طریق یک یا چند روزنه کوچک به سطح متصل می‌ شود. ممکن است برخی از این کیست ها راه خود را برای خارج شدن پیدا کنند ولی اکثر بیماران نیاز به جراحی جزئی برای برداشتن آنها دارند.

 کیست مویی مقاوم چیست؟

کیست‌ های تخمدانی جزء کیست مویی مقاوم در برابر درمان هستند که آنها شامل کیسه های پر از مایعات یا پاکت‌ ها در تخمدان یا در سطح آن هستند. زنان دو تخمدان به اندازه و شکل یک بادام در هر طرف رحم خود دارند. تخم‌ ها که در تخمدان‌ ها رشد و تکامل می‌ یابد، در دوران بارداری آزاد می‌ شوند. بسیاری از زنان در مدتی کیست‌ های تخمدانی را دارند. بیشتر کیست‌ های تخمدان، ناراحتی کمتر یا هیچ ناراحتی را نشان نمی‌ دهند و بی‌ ضرر هستند.

اکثر آنها بدون درمان بوده و در عرض چند ماه ناپدید می‌ شوند. با این حال کیست‌ های تخمدانی مخصوصا آن‌ هایی که پاره‌ می شوند، می‌ تواند باعث بروز علایم جدی در بیمار شود. برای محافظت از سلامتی خود، تست منظم لگنی را انجام دهید و علائم آن را بدانید که می‌ تواند یک مشکل بالقوه جدی را نشان دهد.

اغلب کیست‌ ها دارای علایم خاصی نیستند و به تنهایی رشد کرده و بعد از مدتی ظاهر می شوند. با این حال، یک کیست تخمدانی بزرگ می‌ تواند باعث درد لگنی، درد خفیف یا شدید شکم تحتانی در کنار کیست، پری یا سنگین در شکم شما و نفخ شود. در صورت مشاهده درد ناگهانی و شدید در شکم که با درد با تب یا استفراغ همراه است، فورا به پزشک مراجعه کنید.

اگر با این علائم، نشانه‌ های شوک سرد را نیز دارید، مثلا پوست تان مرطوب می شود؛ تنفس تان سریع تر انجام می شود؛ و یا ضعف دارید حتما یک پزشک را ملاقات کنید.

بیشتر کیست‌ های تخمدان در نتیجه چرخه قاعدگی شما (کیست‌ های عملکردی) رشد می‌ کنند. انواع دیگر کیست‌ ها بسیار کمتر معمول هستند.

تخمدان شما به طور طبیعی در حال رشد دادن کیست است. فولیکول‌ ها هورمون‌ های استروژن و پروژسترون را تولید می‌ کنند. اگر یک فولیکول معمولی در حال رشد باشد، به عنوان یک کیست عملکردی شناخته می‌ شود. دو نوع کیست عملکردی وجود دارد:

کیست فولیکولار: در قسمت میانی چرخه قاعدگی، یک تخم‌ از follicle بیرون می‌ آید و از لوله فالوپ پایین می‌ رود. کیست فولیکولار زمانی شروع می‌ شود که فولیکول پاره نمی شود یا تخم آن را آزاد می کند، اما همچنان به رشد خود ادامه دهد.

کیست لوپوس کبد: وقتی یک فولیکول تخم خود را آزاد می‌ کند، شروع به تولید استروژن و پروژسترون برای آبستنی می‌ کند. این فولیکول لوپوس کبد نامیده می‌ شود. گاهی اوقات مایع داخل فولیکول تجمع می‌ کند و باعث می‌ شود کبد به یک کیست امکان رشد بدهد.

کیست‌ های عملکردی معمولا بی‌ ضرر هستند، به ندرت باعث درد می‌ شوند و اغلب در دو یا سه سیکل عادت ماهیانه خودشان ناپدید می‌ شوند.

 کیست مویی بدخیم

کیست مویی بدخیم توسط روش جراحی باعث از کارافتادگی موقت فرد بیمار می‌ شود که اگر در مراحل اولیه این بیماری به پزشک مراجعه شود با درمان به‌ موقع، بدون روش جراحی بهبودی حاصل می‌ شود زیرا روش عمل جراحی طولانی و پرهزینه است.

دلیل بروز این بیماری کاملاً مشخص نیست ولی براساس تحقیق متخصصان جنین‌ شناسی و آناتومیک مشخص شده است که یکی از دلایل بروز این نوع کیست اختلال خفیفی است که طی تکامل جنینی سلول‌ های قسمت ساکرال یا همان پایین دنبالچه و بین دو باسن رخ می‌ دهد که البته در بسیاری از افراد این نقص وجود دارد اما دچار این بیماری نمی‌ شوند زیرا وجود تحریکاتی باعث بروز آن می‌ شود.

در ابتلای فرد به این بیماری مواردی مانند نشستن طولانی مدت بر روی صندلی، خوابیدن طولانی بر بستر بیماری، فشار به ناحیه دنبالچه، پر مویی و رعایت نکردن موارد بهداشتی تأثیرگذار است. رعایت نکته هایی مانند داشتن تحرک برای افرادی که مجبور هستند مدت زیادی بر روی صندلی بنشینند، از بین بردن موهای زاید این ناحیه و حمام کردن روزانه از مهم‌ ترین کارهای پیشگیری از تبدیل این بیماری به حالت بدخیم است.

بیمار باید با مشاهده نشانه هایی مثل سوزناکی، قرمز و چرک ‎‌آلود شدن ناحیه ساکرال در کمترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کند و از درمان‌ های خود سر پرهیز کند، زیرا این بیماری در مراحل ابتدایی توسط دارو قابل درمان است و در صورت بدخیم شدن، راهی به جز عمل جراحی وجود ندارد.

این جراحی به روش‌ های گوناگونی انجام می شود که متداول ترین آنها ‌جراحی به روش کلاسیک است و در این نوع جراحی از طرفین تا رسیدن به چربی باسن و از عمق، تا روی استخوان دنبالچه برداشته می‌ شود.

زخم ایجاد شده برای عمل جراحی کیست مویی بدخیم به‌ صورت ثانویه ترمیم می‌ شود که در این روش زخم به صورت باز باقی می‌ ماند و با رشد بافت گرانولیزیشن (رشد بافت سلولی در محل زخم) زخم بازسازی می‌ شود و این روند بین 20 روز تا 2 ماه طول می کشد. بعد از عمل جراحی در صورتی که بیمار موارد پیشگیرانه را مراعات نکند امکان ابتلای مجدد به کیست مویی بدخیم زیاد خواهد بود.

کیست‌ های بدخیم در هر سنی ممکن است بروز کنند ولی مشاهده شده در افرادی که سن شان زیاد می شود، احتمال بروز کیست مویی بدخیم بیشتر است. کیست مویی بدخیم با نشانه هایی مانند اندازه بیش از پنج سانتی متر، توپر بودن، دارای سطح ناصاف و بزرگ شدن با سرعت همراه است.

 کیست مویی در طب اسلامی

مهم ترین دلیل ایجاد کیست مویی در طب اسلامی، تجمّع سودا در این ناحیه است. سودا که خلطی است سنگین، تمایل به رسوب در نواحی تحتانی بدن دارد (مثل واریس در پاها یا واریکوسل در بیضه ها). از آنجا که از سویی در این روزگار، هم تجمّع سودا در بدن ما زیاد شده است (به دلایل متعدد و از جمله تغذیه نامناسب) و از سویی عموم ما پشت میزنشین شده ایم، سودای موجود در سر و تنه تمایل دارد که در انتهای ستون فقرات رسوب کنید و اگر بدن نتواند این رسوب را پاک کند، بروز کیست مویی اجتناب ناپذیر خواهد بود.

در صورتی که بیمار یبوست دارد؛ با شیوه های مناسب، باید یبوست وی را درمان کرد. استفاده خوراکی از داروهای ضدعفونت گیاهی مثل بید، خطمی، زنیان، آویشن، بابونه و … بسته به وضعیت مزاجی بیمار. در این زمینه نیز می توانید از یک پزشک سنتی یا عطار حاذق مشورت بگیرید.

یک پیشنهاد ساده که شاید به همه افراد بسازد این است که هر روز یک قاشق غذاخوری آویشن آسیاب نشده و یک قاشق غذاخوری گل خطمی را با یک و نیم لیوان آب نیم ساعت روی شعلم کم جوشانده صاف و شیرین و میل کنید. افراد گرم مزاج می توانند 5 عدد عنّاب و افراد سردمزاج هم یک قاشق مرباخوری بابونه به این ترکیب اضافه کنند.

ضمادهای تخلیه کننده کیست مویی نیز یک روش مداوای کیست مویی در طب اسلامی است. ساده ترین راه این است که مقداری اسپرزه را آسیاب کرده با مرهم سیاه (که در عطّاری ها معمولا به نان پماد اکتیول شناخته می شود)، مخلوط و روی کیست، ضماد کنید. این ضماد را روزی 2 بار (صبح و شب) عوض کنید، بعد از چند روز استفاده، کیست، سَر باز کرده، شروع به تخلیه می کند. ضماد فوق را تا تخلیه کامل کیست، یعنی تا وقتی خروج چرک ادامه دارد، ادامه دهید. بعد از تخلیه کامل کیست، بیماری درمان شده محسوب می شود؛ به همین سادگی. بهترین نشانه برای درمان بیماری، از بین رفتن علائم بالینی مانند خروج چرک و خون، درد و قرمزی است.

عمل کیست مویی

تشخیص معمولا توسط پزشک تایید می‌ شود. عمل کیست مویی معمولا به الگوی بیماری بستگی دارد. عمل اولیه برطرف کردن آبسه حاد با زه‌ کشی است. به شکاف چرک آلوده اجازه داده می شود تا چرک را تخلیه کند، با این کار التهاب و درد کاهش می‌ یابد. این روش معمولا در مطب پزشکان تحت بی‌ حسی موضعی انجام می‌ شود.

عفونت‌ های پیچیده یا عود شونده باید از طریق اکسیزیون یا بازکردن ناحیه مداوا شوند. عملیات بزرگ‌ تر و باز اغلب منجر به نتایج بهتری می‌ شود، اگر چه التیام آن بیشتر طول می‌ کشد. بستن با فلپ ها ریسک بالایی از عفونت دارد، اما ممکن است در برخی از بیماران مورد نیاز باشد. جراح ها همه گزینه‌ ها را مورد بحث و بررسی قرار می دهند و به شما کمک می‌ کند بهترین عمل جراحی را انتخاب کنید.

وقتی زخم بسته می‌ شود، باید تمیز و خشک نگه‌ داشته شود تا پوست کاملا التیام یابد. اگر زخم باز بماند، پانسمان به منظور کمک به رفع ترشح استفاده می‌ شود. پس از ترمیم، پوست باسن باید تمیز و عاری از مو باشد. اصلاح یا استفاده از یک عامل حذف مو ضروری است.

 کیست مویی واژن

کیست‌ ها کرم هایی هستند که از هوا، مایع یا مواد دیگر تشکیل شده اند. در اغلب موارد ، کیست‌ ها نه مضر هستند و نه دردناک. اندازه کیست می تواند از اندازه ای کوچک تا اندازه یک پرتقال باشد. این توده ها می‌ توانند در هر جای بدن از جمله واژن ظاهر شوند. کیست مویی واژن ممکن است ناشی از آسیب آمدن به واژن از طریق زایمان، با تومورهای خوش‌ خیم در واژن یا با تجمع مایع شکل بگیرد. کیست‌ مویی واژن در انواع مختلفی وجود دارد که شامل موارد زیر است:

کیست‌ های غده بارتولین: کیست‌ های پر از مایع هستند که روی غدد بارتولین تشکیل می‌ شوند که در دو طرف دهانه واژن قرار می‌ گیرند. غده‌ ها مایعی تولید می‌ کنند که لب‌ های خارجی واژن را به هم می مالد.

کیست‌ های Inclusion: نوعا این شکل از کیست مویی روی قسمت تحتانی دیواره واژن اتفاق می افتد. آن‌ ها تمایل دارند کوچک و دور از چشم به نظر برسند. همچنین یکی از رایج‌ ترین اشکال کیست‌ ها هستند که می‌ توانند در واژن و مهبل رشد کنند. آنها ممکن است ناشی از جراحت در حین زایمان یا جراحی باشند.

کیست‌های مولرین: این نوع دیگری از کیست است که در نتیجه مواد باقیمانده در هنگام رشد نوزاد شکل می‌ گیرد. آن‌ ها در هر جایی روی دیواره‌ ای واژن رشد می‌ کنند و اغلب حاوی موکوس هستند.

کیست های مجرای گارتنر: این نوع کیست می‌ تواند زمانی رخ دهد که لوله‌ ها در زمان رشد جنین ناپدید نشوند. چون آن‌ ها پس از تولد نوزاد بیرون آورده نمی شوند. مجراهای باقیمانده می‌ توانند با گذشت زمان به کیست‌ های واژینال تبدیل شوند.

کیست‌ های واژینال به احتمال زیاد در زمانی که یک مجرا یا غده مسدود می‌ شود، باعث ایجاد مواد مایع و سایر مواد می‌ شوند. علت یک کیست واژنی معمولا نوع آن را تعیین می‌ کند. به عنوان مثال، آسیب به دیواره‌ ای واژن منجر به کیست می‌ شود. محتمل‌ ترین عوامل خطر برای ایجاد کیست‌ های inclusion، پارگی یا شکاف در حین زایمان است. آسیب دهانه رحم یا اپی زیاتومی (برش کوچک بین واژن و مقعد) قبل از زایمان تا باز شدن دهانه واژن رشد می کند.

کیست‌ های غده بارتولین زمانی رخ می‌ دهند که باز شدن غده بارتولین توسط فلپ پوستی باعث ایجاد مایع در آن می‌ شود. کیست‌ های واژینال به احتمال زیاد هیچگونه علایم قابل‌ مشاهده‌ ای را در زنان ایجاد نمی‌ کنند. بسته به اندازه و محل، ممکن است این غده را احساس نکنند. اغلب اوقات، یک متخصص زنان در طی یک معاینه روتین، این نوع کیست را کشف می کند. کیست ممکن است همان اندازه یا بزرگ‌ تر شده باشد.

بیشتر کیست‌ ها درد نخواهند داشت. با این حال، برخی از کیست‌ های بزرگ‌ تر ممکن است در طول مقاربت یا در حال راه رفتن یا ورزش باعث ناراحتی شوند. کیست‌ ها احتمالا در صورتی که آلوده شوند باعث درد می‌ شوند. باکتری‌ های طبیعی از پوست یا بیماری‌ های مقاربتی ممکن است باعث ایجاد یک عفونت واژنی شوند که ممکن است منجر به آبسه شود.

محتمل‌ ترین عارضه یک کیست عفونت است که باعث آبسه می‌ شود. آبسه مجموعه‌ ای بزرگ از چرک و مایعی است که می‌ تواند باعث قرمزی، درد و ورم مقعدی شود. اگر آبسه شکل بگیرد، باید برای التیام آن کاملا تخلیه شود. تعداد زیادی از باکتری‌ ها در پوست و از بیماری‌ های مقاربتی مانند کلامیدیا و سوزاک می‌ توانند باعث ایجاد کیست در یک آبسه شوند.

در موارد دیگر ، باکتری‌ ها معمولا در روده، می‌ تواند منجر به آبسه غده بارتولین شود. در اغلب موارد کیست‌ های واژینال، درمانی لازم ندارند. درمان معمولا در صورتی انجام می‌ شود که فرد به خاطر اندازه کیست یا عفونت احساس ناراحتی یا درد کند.

اگر درمان مورد نیاز باشد، یکی از گزینه‌ های زیر ممکن است استفاده شود: آنتی‌ بیوتیک‌ ها به طور معمول در صورتی تجویز می‌ شوند که یک کیست واژینال آلوده شود یا در مواردی که آزمایش نشان دهد که عفونت مقاربتی وجود دارد. اگر آبسه شکل بگیرد و به درستی تخلیه شود، نیازی به آنتی‌ بیوتیک نیست.

 کیست مویی در سر

کیست های پیلار کرم های رنگی گوشتی هستند که می توانند در سطح پوست سر شما ایجاد شوند. گاهی به کیست‌ مویی در سر یا کیست های پیلار، کایلمالی یا عصبی نیز می‌ گویند. این ها کیست‌ های خوش‌ خیمی هستند که به طور معمول سرطانی نیستند. اگرچه کیست‌ های پیلار لزوما دلیلی برای نگرانی ندارند، اما ممکن است آن‌ ها باعث ناراحتی فرد شوند. ممکن است بتوانید برخی از ویژگی‌ های کیست‌ های پیلار را در خودتان شناسایی کنید، اما هنوز باید برای تشخیص رسمی به پزشک خود مراجعه کنید.

این کیست‌ ها در سطح پوست شما رشد می‌ کنند. اگر چه 90 درصد کیست‌ های پیلار روی پوست سر رخ می‌ دهند. سایر مکان‌ های ممکن نیز شامل صورت و گردن می‌ شوند. بیشتر افراد بیش از یک کیست پیلار در زمان واحد پیدا می کنند. این نوع کیست‌ ها می‌ توانند دارای اندازه های مختلفی باشند. برخی می‌ توانند تا اندازه یک چهارم باشند و بقیه می‌ توانند به اندازه یک توپ کوچک رشد کنند.

این فرآیند به تدریج در طول مدت زمان طولانی اتفاق می‌ افتد. به نظر می‌ رسد که این کیست‌ ها به رنگ پوست شما هستند. گاهی یک برآمدگی شبیه گنبد روی سطح پوست شما ایجاد می‌ کنند. این کیست‌ ها معمولا محکم هستند اما دارای بافت صاف و نرمی هستند. کیست پیلار فاقد چرک است و هنگام تماس نباید دردی داشته باشد. این کیست‌ ها معمولا بدون ایجاد مشکلی ایجاد می‌ شوند. با این حال، ممکن است که یک کیست به خودی خود دچار پارگی شود. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است شما یک جوش، درد و یا سوزشی در ناحیه آسیب‌ دیده متوجه شوید. گرچه شایع نیست، اما ممکن است عفونت نیز بکند. این می‌ تواند منجر به درد و خارش در محل کیست شود. ممکن است در برابر عفونت آسیب‌ پذیرتر باشید.

این کیست‌ ها به تدریج در لایه پوشاننده فولیکول‌ های مو قرار می‌ گیرند. این پوشش حاوی کراتین است که نوعی پروتئین است که به ایجاد پوست، مو و سلول‌ های ناخن کمک می‌ کند. با گذشت زمان، پروتئین به تولید فولیکول مو ادامه می‌ دهد و باعث ایجاد برآمدگی در یک کیست پیلار می‌ شود. این کیست‌ ها ممکن است ارثی باشند. در زنان میانسال هم بیشتر دیده می شوند. اگر کیست شما پاره‌ شده، ممکن است در معرض خطر تحریک و تورم در محل کیست قرار بگیرید.

 کیست مویی صورت

کیست مویی در ناحیه صورت به ندرت گزارش شده است. کیست مویی صورت معمولا در مردان و به ویژه در ناحیه بینی بیشتر دیده شده است. سایر ناحیه های صورت که می تواند مبتلا به این بیماری شوند، چانه، فک پایین، ناحیه باکال، پیشانی بوده است. اکسیزیون با ترمیم اولیه تحت بیهوشی عمومی، روش اصلی درمان این کیست مویی است.

به کیست های صورت، کیست چربی نیز می گویند. کیست‌ های غدد چربی پوست کیست‌ های شایع پوست هستند. کیست‌ هایی در بدن وجود دارند که ممکن است حاوی مواد مایع یا semiliquid باشند. کیست‌ های غدد چربی پوست عمدتا در صورت، گردن یا تنه دیده می‌ شوند. آن‌ ها آهسته رشد می‌کنند و برای زندگی روزمره خطرناک نیستند، اما اگر کنترل نشوند ممکن است ناراحت کننده باشند. پزشکان معمولا یک کیست را با یک معاینه فیزیکی و بررسی پشینه پزشکی بیمار تشخیص می‌ دهند.

کیست‌ های چربی پوست از غده چربی شما تشکیل می‌ شوند. غده چربی روغن به نام سبوم را تولید می‌ کند که مو و پوست شما را پوشانده است. در صورتی که غده یا مجرای آن ترک بردارد یا آسیب و مسدود شود، باعث ایجاد کیست چربی در پوست شما شود.

این کیست معمولا به خاطر تروما در ناحیه صورت رخ می‌ دهد. تروما ممکن است خراش، زخم جراحی، یا شرایط پوستی مانند آکنه باشد. کیست‌ های چربی به آرامی رشد می‌ کنند، بنابراین ممکن است در ماه‌ ها یا هفته‌ ها قبل از اینکه شما متوجه آنها شوید رخ داده باشند. علل دیگر کیست چربی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

یک مجرای بدشکل یا تغییر شکل یافته
آسیب به سلول‌ ها در حین جراحی
شرایط ژنتیکی، مانند سندرم گاردنر یا سندرم بازال سل کارسینوما
کیست‌ های کوچک معمولا دردناک نیستند. کیست‌های بزرگ می‌ توانند ناراحتی بسیار زیادی با خود داشته باشند. کیست‌ های بزرگ در صورت و گردن ممکن است باعث فشار و درد شوند. این نوع کیست مویی معمولا با دانه‌ های سفید کراتین پر می‌ شود که یک عنصر کلیدی است که پوست و ناخن شما را می‌ سازد. بیشتر کیست‌ ها در هنگام لمس نرم هستند. ناحیه هایی که کیست‌ ها معمولا در آن یافت می‌ شوند عبارتند از:

پوست فرق سر
صورت
گردن
عقب
پزشکان اغلب پس از معاینه فیزیکی یک کیست چربی را تشخیص می‌ دهند. اگر کیست شما غیر معمول است، دکتر ممکن است تست‌ های بیشتری برای رد سرطان‌ های احتمالی ترتیب دهد. همچنین اگر می‌خواهید کیست را جراحی کنید ممکن است به این تست‌ ها نیاز داشته باشید. تست‌ های متداول برای یک توده چربی شامل:

سی‌ تی‌ اسکن ، که به پزشک شما کمک می‌ کند بهترین راه جراحی را پیدا کند.
سونوگرافی که محتویات داخل کیست را شناسایی می‌ کند
بیوپسی پانچ که شامل برداشتن مقدار کمی بافت از کیست برای بررسی علایم سرطان است
معمولا کیست‌ ها برداشته می‌ شوند. این به دلیل خطرناک بودن آنها نیست بیشتر به خاطر دلایل زیبایی صورت است. از آنجا که اغلب کیست‌ ها برای سلامتی شما مضر نیستند، پزشک به شما اجازه می‌ دهد گزینه درمان را را هم در نظر بگیرید. مهم است به خاطر داشته باشید که با برداشتن کیست به روش غیر جراحی، کیست شما معمولا باز می‌ گردد. بهترین درمان، حصول اطمینان از حذف کامل کیست از طریق جراحی است.

برخی افراد در برابر روش جراحی موضع می‌ گیرند، زیرا می ترسند جراحی باعث ایجاد اسکار و زخم در صورت شود. کیست‌ های چربی عموما سرطانی نیستند. اگر یک عمل جراحی کامل دارید، به احتمال زیاد در آینده کیست باز نخواهد گشت. در موارد نادر، محل حذف ممکن است آلوده شود. اگر پوست شما نشانه‌ ای از عفونت مثل قرمزی و درد و یا تب داشته باشد، با پزشک خود تماس بگیرید. اغلب عفونت‌ ها با آنتی‌ بیوتیک‌ ها از بین می‌ روند، اما اگر درمان نشود، برخی می‌ توانند کشنده باشند.