سفارش تبلیغ
صبا ویژن

درمان و علائم ورم مقعدی

ورم مقعدی و آبسه مقعدی وضعیتی دردناک است که در آن مجموعه‌ ای از چرک در نزدیکی مقعد رشد می‌ کند. بیشتر آبسه‌ های مقعدی ناشی از عفونت غدد آنال کوچک هستند. شایع‌ ترین نوع آبسه پری آنال است. این آبسه اغلب به صورت یک تورم دردناک در نزدیکی مقعد ظاهر می‌ شود. ممکن است رنگی قرمز داشته و گرم باشد.

ورم مقعدی و آبسه مقعدی وضعیتی دردناک است که در آن مجموعه‌ ای از چرک در نزدیکی مقعد رشد می‌ کند. بیشتر آبسه‌ های مقعدی ناشی از عفونت غدد آنال کوچک هستند. شایع‌ ترین نوع آبسه پری آنال است. این آبسه اغلب به صورت یک تورم دردناک در نزدیکی مقعد ظاهر می‌ شود. ممکن است رنگی قرمز داشته و گرم باشد.

ورم مقعدی چیست؟

آبسه مقعدی در بافت عمیق کمتر شایع است و ممکن است کمتر قابل‌ مشاهده باشد. ورم مقعدی چیست؟ برش جراحی و درناژ شایع‌ ترین درمان برای تمام انواع آبسه های مقعدی است و معمولا در بیشتر موارد ورم و آبسه را درمان می کند. ?

50 درصد بیماران مبتلا به آبسه مقعدی دچار عارضه فیستول نیز می‌ شوند. فیستول یک تونل کوچک است که ارتباط غیر طبیعی بین محل آبسه و پوست را ایجاد می‌ کند. در برخی موارد فیستول مقعدی باعث درناژ و تخلیه مداوم می‌ شود. در موارد دیگر، جایی که بعد از باز شدن تونل بسته می‌ شود، ممکن است آبسه های مقعد مکرر ایجاد شود. جراحی برای درمان تقریبا تمام فیستول‌ های مقعدی لازم است. ?

 علت ورم مقعدی

آبسه مقعد می‌ تواند علل مختلفی داشته باشد. این موارد علت ورم مقعدی عبارتند از:

یک شقاق مقعدی
پارگی در مجرای مقعد
عفونت‌ های منتقل شده از راه جنسی
غده‌ های مقعدی مسدود شده
?موارد خطرناک برای آبسه مقعد شامل:

(پزشکی) کولیت
بیماری روده التهابی مانند بیماری کرون یا کولیت زخمی ?
(پزشکی) دیابت ?
(پزشکی) آماس واگراهه ?یا دیورتیکولیت
بیماری التهابی لگن ?
بودن شریک پذیرنده در رابطه جنسی مقعد
استفاده از داروهایی مانند پردنیزون
برای بزرگسالان استفاده از کاندوم در طول مقاربت جنسی از جمله مقاربت مقعدی می‌ تواند از آبسه‌ های مقعدی جلوگیری کند. برای نوزادان و کودکان نوپا، تعویض مرتب و مکرر پوشک و تمیز کردن مناسب در حین تغییر پوشک می‌ تواند به جلوگیری از فیستول و آبسه‌ های مقعدی کمک کند. ?

علائم
علایم آبسه‌ های مقعدی ?سطحی با موارد زیر همراه است:

درد، که معمولا ثابت است،
سوزش، که در هنگام نشستن بیشتر می شود،
تحریک پوست در اطراف مقعد، ورم، قرمزی، حساسیت
تخلیه شل
یبوست یا درد ناشی از حرکات روده
علایم آبسه های مقعدی عمیق نیز با با موارد زیر همراه است: ?

تب ?
? ناراحتی و بی قراری و احساس درد
لرز
گاهی تب تنها علامت آبسه عمیق مقعدی است. ?

تشخیص آبسه مقعدی، ?معمولا با یک ارزیابی بالینی انجام می شود. از جمله تست دیجیتال رکتال برای تشخیص ورم و آبسه مقعدی کافی است. اما برخی از بیماران ممکن است نیاز به تست‌ های اضافی برای بررسی ذقیق عفونت‌های مقاربتی، بواسیر، بیماری التهابی روده، بیماری دیورتیکولی، سرطان رکتوم ?داشته باشند.?

در موارد نادری معاینه ممکن است تحت بیهوشی انجام شود. دکتر همچنین ممکن است سونوگرافی، سی‌ تی‌ اسکن، یا MRI را درخواست کند. ?

درمان آبسه مقعدی ?
درناژ جراحی یا زه کشی سریع، ترجیحا قبل از فوران آبسه بسیار مهم است. آبسه سطحی آنال می‌ تواند در مطب پزشک و کلینیک سامان با استفاده از بی‌ حسی موضعی تخلیه شود. آبسه مقعدی بزرگ یا عمیق ممکن است نیازمند بستری شدن و کمک گرفتن از متخصص بیهوشی عمومی باشد. ?

پس از این روند، اغلب برای تسکین درد افراد داروهایی تجویز می‌ شود. در غیر این صورت افراد سالم، نیازی به مصرف آنتی‌ بیوتیک‌ ها ندارند. اگر چه آنتی‌ بیوتیک‌ ها ممکن است برای برخی از افراد، از جمله آن‌ هایی که دیابت یا کاهش ایمنی دارند، مورد نیاز باشد. ?

گاهی اوقات جراحی فیستول می‌ تواند در همان زمان عمل جراحی آبسه انجام شود. با این حال، فیستول اغلب چهار تا شش هفته پس از تخلیه آبسه ایجاد می‌ شود. گاهی اوقات یک فیستول ممکن است تا ماه‌ ها یا حتی سال‌ ها بعد رخ ندهد. بنابراین جراحی فیستول معمولا یک روش جداگانه است که می‌ تواند به صورت سرپایی و یا با بستری شدن کوتاه مدت در بیمارستان انجام شود. ?

پس از جراحی آبسه یا جراحی فیستول، معمولا ناراحتی خفیفی احساس می شود که می‌ توان با داروهای درد کنترل کرد. همه این کارها زمان خیلی کمی را از شما می گیرد و بعد از عمل می توانید به فعالیت های روزمره خود برسید. ?

معمولا توصیه می‌ شود که ناحیه آسیب‌ دیده را در حمام آب‌ گرم ( sitz ) سه یا چهار بار در روز خیس کنید. ممکن است برای تسکین حرکات و ناراحتی‌ های روده نرم کننده های مدفوع توصیه شود. برخی از مردم توصیه می‌ کنند که یک پد گاز و یا یک پد کوچک بپوشند تا از آلوده شدن لباس‌ ها جلوگیری شود. ?

عوارض پس از جراحی می‌ تواند شامل موارد زیر باشد: ?

عفونت ?
شقاق مقعدی ?
برگشت آبسه ?
اسکار یا زخم ?
پس از یک آبسه مقعدی یا فیستول، مشکل برطرف می شود و بعید است که مشکل دوباره باز گردد. با این حال، برای جلوگیری از برگشت دوباره مشکل، پیگیری و رعایت توصیه های پزشک و یا جراح کولون و رکتال بسیار مهم است. تماس با ما به آسانی ارتباط با پزشک را برای شما مهیا کرده است.