سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علت بواسیر چیست؟

بواسیر چیست؟ یا خیلی ها می پرسند علت بواسیر چیست؟ بواسیر یا همان هموروئید در پایین ترین ناحیه راست روده و انسداد رگ ها ظاهر شده و باعث متورم شدن آن ناحیه می شود. گاهی دیواره این رگ های خونی به حدی نازک می شوند که سیاهرگ ها از بین می روند و باعث تحریک پذیر بودن دیواره رگهای خونی می شوند، به ویژه هنگامی که شما باد و گاز معده را خالی می کنید. در واقع بواسیر را می توان نوعی تورم دانست.

بواسیرها یکی از شایع ترین علت های خونریزی رکتوم هستند. بعد از دانستن اینکه بواسیر چیست؟ باید بدانید که آنها به ندرت خطرناک هستند و معمولا در عرض چند هفته از بین می روند، اما شما باید در این مدت به پزشک متخصص مراجعه کنید تا از جدی نبودن این شرایط مطمئن شوید. در صورت جدی بودن بواسیر، پزشک می تواند بواسیر دردناک را به صورت کامل درمان کند.

 

بواسیر چیستبواسیر چیست

بواسیر داخلی و خارجی

بواسیر داخلی در درون رکتوم به اندازه ای است که معمولا دیده نمی شود و شما چیزی احساس نمی کنید. این نوع بواسیر یا هموروئید معمولا آسیب جدی به شما نمی زند، زیرا عصب های دردناک کمی وجود دارد و ممکن است خونریزی تنها نشانه آن باشد.

هموروئید یا بواسیر خارجی در زیر پوست در اطراف دهانه مقعد ایجاد می شود و درست جایی است که عصب های حساس وجود دارند، و درد و خونریزی زیادی را تجربه خواهید کرد.

گاهی اوقات بواسیر دچار افتادگی شده یا بزرگتر می شود و به بیرون از اسفنکتر مقعد منتقل می شود. ممکن است آنها را به شکل برآمدگی های مرطوبی مشاهده کنید که در نواحی اطراف مقعد گسترده یافته است. آنها به احتمال زیاد زمانی که بادی از شکم تان خارج می شود با دردهایی همراه خواهند بود.

بواسیر مزمن معمولا به درون مقعد برمی گردد. حتی اگر برنگردند، می توانید به آرامی با کمک دست به درون هدایت کنید.

در بواسیر خارجی، یک لخته خون نیز ایجاد می شود و معمولا با رنگ ارغوانی یا آبی روشن دیده می شود. این نوع بواسیر و هموروئید را بواسیر ترومبوز یا لخته ای می گویند. این نوع بواسیر می تواند بسیار دردناک و با خارش و خونریزی همراه باشد. حتی زمانی که لخته ها از بین می روند، ممکن است اثرات آن در پوست باقی بماند و باعث تحریک پوست آن ناحیه شود. برای تشخیص و مشاوره درباره بوذذاسیر خود می توانید از سایت های موجود در این باره مانند سایت دکتر درد که در تارنمای drdard.ir ثبت شده است، اطلاعاتی خوبی به دست بیاورید و در زمان مناسب نسبت به درمان آنها اقدام کنید.

چه چیزی باعث بواسیر می شود؟

چه چیزی باعث بواسیر می شود؟

چه چیزی باعث بواسیر می شود؟ این سوالی است که بسیاری از کاربران از ما می پرسند. اگر والدین یا یکی از اعضای نزدیک خانواده به بواسیر مبتلا شده باشند، احتمال زیادی وجود دارد که شما نیز به هموروئید یا بواسیر مبتلا شوید.

ایجاد فشار در راست روده کوچک می تواند جریان خون را تحت تاثیر قرار داده و باعث متورم شدن رگ ها و سیاهرگ ها شود. علت این فشارها ممکن است از وزن اضافی در افراد چاق یا چاقی موضعی در زمان بارداری باشد، سایر علت هایی که می تواند باعث این فشارها شوند عبارتند از:

  • فشار آوردن هنگام حرکت روده
  • هنگامی که از نظر جسمی کاری سنگین انجام دهید، مثل کشیدن چیزی سنگین
  • افرادی که برای مدت زیادی در حالت ایستاده یا نشسته هستند، نیز در معرض مبتلا شدن به بواسیر هستند.
  • زمانی که به یبوست یا اسهال مبتلا هستید، احتمال گرفتن بواسیر بیشتر می شود، همراه شدن سرفه، عطسه و استفراغ می تواند وضعیت شما را وخیم تر کند.

چگونه از بواسیر پیشگیری کنیم؟

چگونه از بواسیر پیشگیری کنیم؟ خوردن غذاهای فیبردار مانند غذاهای گیاهی – سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، آجیل، دانه، لوبیا و حبوبات، یک راه خوب برای پیشگیری از بواسیر است.

تا می توانید آب بنوشید. این کار باعث می شود تا از سفت شدن مدفوع و یبوست پیشگیری کنید، و هنگام حرکت روده کمتر به ناحیه رکتوم فشار بیاورید. میوه ها و سبزیجات فیبردار، دارای آب نیز هستند.

ورزش و فعالیت فیزیکی، مانند نیم ساعت پیاده روی در هر روز، راه دیگری برای سالم نگه داشتن خون و روده شما است.

هر موقع نیاز به دستشویی داشتید از آن استفاده کنید و جلوی خودتان را نگیرید. نگه داشتن بیش از حد مدفوع در روده باعث فشار آوردن به ناحیه رکتوم می شود و خطر ابتلا به بواسیر را در شما بیشتر می کند.

هموروئید چیستچگونه از بواسیر پیشگیری کنیم؟

تاریخچه بواسیر

تاریخچه بواسیر به 1700 سال پیش از میلاد برمی گردد، در نوشته ای بر روی یک پاپیروس مصری اینگونه آمده: ” باید دستور تهیه یک دارو، یک مرهم بسیار قوی و محافظت‌کننده را بدهی؛ برگ‌های اقاقیا و خاک را ساییده و با هم بپز. یک پارچه کتانی را به این ماده آغشته کن و در مقعد بگذار، با این کار بیمار فوراً درمان می‌شود.”

در نوشته های بقراطی 460 سال پیش از میلاد نیز مطالبی آمده که نشان می دهد روش درمان بواسیر در آن سال ها خیلی شبیه روش بندآوری با کمک نوار لاستیکی امروزی بوده است. مثلا این نوشته را بخوانید: “و بواسیر را نیز به همین روش با سوراخ کردن آن با کمک یک سوزن و بخیه کردن آن با نخی ضخیم و پشمی می‌ توان درمان کرد و دست نزنید تا خودشان بیفتند و همیشه یکی از این‌ ها در پشت بیمار باشد؛ و وقتی که بیمار بهبود یافت اجازه دهید تا یک دوره گیاه خریق سفید(hellebore) مصرف کند.”

به این منوال می توان از بواسیر چیست؟ و راه درمان آن در کتاب مقدس نیز نشانی هایی یافت. 25 سال پیش از میلاد، سلسیوس روش بندآوری و بریدن بواسیر را به خوبی توضیح داده است و عوارض بعد از عمل را نیز توصیف کرده است. همینطور جالینوس باور داشته که برای درمان بواسیر باید ارتباط بین سرخرگ ‌ها و سیاهرگ ‌ها را قطع کرد، چون به نظر او این کار درد را کم می کند و جلوی گسترش بواسیر به سایر عضوها را هم می گیرد.

ایده درمانی سوشروتا سمهیتا (قرن چهارم تا پنجم میلادی) هم همانند بقراط بوده، فقط با این فرق که بر بهداشت زخم بیشتر اهمیت می داده است. در سده سیزدهم میلادی، جراح های اروپایی مانند لانفرانک میلانی، گای دو شاولیاک، هنری دو ماندویل و جان آردینی نوآوری ها و تغییرات خوبی در روش های جراحی بواسیر ایجاد کردند.

برای اولین بار کلمه بواسیر یا همان هموروئید در سال 1398 میلادی در زبان انگلیسی به کار رفت و این کلمه از عبارت “emorroides” فرانسوی کهن اقتباس شده بود که آنهم از کلمه لاتینی گرفته شده بود و کلمه لاتینی نیز از عبارتی بونانی اخد شده بود که به معنی “مسئول خارج کردن خون” بوده است.

جورج برت در مسابقه های جهانی 1980 به خاطر درد شدید بواسیر مجبور به ترک بازی شد. بعد از عمل جراحی، جورج در مسابقه بعدی به بازی برگشت و با حالتی طنزگونه گفت: “همه مشکلات من از پشتم است” اما باز دوباره بواسیرش عود کرد و مجبور شد به عمل دیگری تن دهد. یکی دیگر از افراد سرشناس که تحت عمل بواسیر قرار گرفته و خبرساز شده، تحلیلگر سیاسی محافظه کار گلن بک بود که تجربه بدی از این عمل را پشت سر گذاشت و در سال 2008 ویدئویی از عملش و دشواری هایی که از بواسیر کشیده بود را تهیه کرد و آن را در یوتیوب گذشت و این ویدئو هزاران بیننده داشت.